421307016_142239

بازار جهانی زغال

همگام با جهانی شدن بازارهای مختلف، بازار جهانی زغال چوب نیز با رشد قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شده است. در حال حاضر فعالان این بازار کوره صنعتی زغال می‌کوشند تا از مرزهای محلی و منطقه‌ای پا را فراتر بگذارند و به بازار بین‌المللی وارد شوند. در ۱۵۰ کشور جهان بازار زغال از امکان بالقوه‌ای برای رشد و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها برخوردار است.  تولیدکنندگان زغال در مناطقی فعالیت می‌کنند که امکان دسترسی آسان و ارزان قیمت به چوب (همچون جنگل‌ها) مهیا باشد. حدود ۱۵ درصد از چوب به دست آمده از جنگل‌ها در سطح جهان به زغال تبدیل می‌شود.

زغال نقش بسیار مهمی در بازار اکثر کشورهای افریقایی ایفا می‌کند، اما شیوه‌های ناکارآمد تولید و استفاده از زغال و روند سریع شهرنشینی، جنگل‌های این قاره را با خطر روبه‌رو کرده است. ارزش بازار زغال برای ۲۶ کشور جنوب صحرای افریقا بیش از ۸/۱ میلیارد دلار در سال است.

میزان تولید زغال طی دهه گذشته روندی صعودی داشته و انتظار می‌رود در آینده نیز ادامه پیدا کند. بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۳ میزان تولید زغال در سطح جهان با حدود ۳۸ درصد رشد از یک میلیارد و ۳۶۲ میلیون مترمکعب به یک میلیارد و ۸۷۶ میلیون مترمکعب افزایش یافته است. فعالان بازار جهانی زغال که در حال حاضر بیشتر در بازارهای کشوری و منطقه‌ای فعالیت می‌کنند، در نظر دارند تا حوزه فعالیت‌های خود را به مناطقی که دسترسی به سایر انرژی‌ها مشکل است (همچون افریقا و چین) گسترش دهند.

 

بازار زغال در تهران

بر اساس آخرین آمارهای غیررسمی، هم‌اکنون به طور متوسط در استان تهران روزانه حدود ۵۰ تن زغال مورد استفاده قرار می‌گیرد. گردش مالی روزانه زغال‌فروشان تهرانی رقمی حدود ۲۷ میلیون تومان برآورد می‌شود. این حجم گردش مالی در طول یک سال به رقمی بیش از ۱۰ میلیارد تومان می‌رسد.

خیابان گمرک و مولوی بورس‌های اصلی خرید و فروش زغال هستند. زغال کالایی است که تقریباً در تمام فصول سال با قیمت ثابتی به فروش می‌رسد، اما در برخی از ایام خاص مانند عاشورا و تاسوعا با بالا رفتن تقاضا قیمت آن افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر تقلب‌های صورت گرفته در بازار زغال مربوط به زغال لیمویی است. زغال لیمویی در دو نوع شمالی و جنوبی تولید می‌شود و چون اکثراً به صورت سرند، بدون خاک و بسته‌بندی به فروش می‌رسد، عده‌‌ای از افراد زغال شمالی را به‌جای نوع جنوبی آن در این بسته‌بندی‌ها به فروش می‌رسانند. متأسفانه صنف تـولیدکنندگان و فروشندگان زغال از هیچ گونه حمایت و پشتیبانی برخوردار نیستند و سرمایه‌گذاران باید مشکلاتشان را به تنهایی حل و فصل کنند.

در چند سال اخیر با افزایش چشمگیر قیمت مواد اولیه و دستمزد کارگر روبه‌رو بوده‌ایم که همین امر سوددهی این فعالیت را کم کرده است. بنزین سوخت مصرفی اره‌های برقی است که برای قطع کردن شاخه‌ها و تنه درختان مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر این اساس، افزایش قیمت آن باعث بالا رفتن هزینه تولید و در نتیجه رشد قیمت زغال شده است. افزایش هزینه‌های حمل و نقل نیز از دیگر عوامل مؤثر در افزایش قیمت این کالا بوده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *